woensdag 9 september 2009

Het verlies van youtube

Youtube is de nummer één videosite van de wereld. Met een marktaandeel van 41 % is Youtube veruit de meest succesvolle video-upload website. Er wordt veel geld verdiend, maar helaas voor Youtube is de kostenpost veel groter. Met de advertentie-inkomsten worden dit jaar ongeveer 240 miljoen dollar verdiend. Dat is een stijging van 20 % ten opzichte van vorig jaar. Maar ondertussen groeien ook het aantal videostreams. Volgens analisten zal Youtube dit jaar 75 miljard videostreams uitgeven, dat een stijging betekent van 38 procent ten opzichte van vorig jaar. De kosten komen uit op ongeveer 711 miljoen dollar. Als we de inkomsten van de kosten afhalen komen we uit op een verlies van ongeveer 470 miljoen.
Google, die sinds oktober 2006 eigenaar van Youtube is (bron), kampt dus met een groot probleem. Google zal zich meer moeten gaan richten op zogenaamde premium content, die content is voor grote mediabedrijven aantrekkelijker om bij te adverteren dan user generated content, oftewel publieksfilmpjes. Youtube werd bekend als een platform voor en door het publiek. Door zich te richten op premium content lijkt Google af te stappen van dit publieks-idee. Youtube heeft met ondermeer Time Warner al een deal gesloten. Dit betekent dat de video-site fragmenten gaat uitzenden van televisieprogramma's en films van het mediaconcern. Eerder dit jaar sloot Youtube een overeenkomst met Universal, en een deal met Sony is in de maak. Hopen dat Google uit deze youtube-crisis komt. Maar ik vraag me af of de populariteit van youtube blijft stijgen wanneer de publieksfilmpjes op de achtergrond worden geduwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten